Passend onderwijs – kinderen met een rugzakje worden op een
speciale manier begeleid op het regulier onderwijs.
Dit idee is voortgekomen uit de overtuiging dat elk kind
onderwijs krijgt dat het best bij zijn of haar talenten en beperkingen past.
Dankzij dit besluit kunnen ook kinderen met een stoornis of een handicap vanaf
2012 een reguliere school bezoeken, met behulp van de extra begeleiding die
daarvoor beschikbaar wordt gesteld.
Voor ieder kind moet er een passende onderwijsplek zijn. Ook als
het kind een handicap of gedragsproblemen heeft, moet het met extra begeleiding
en maatwerk naar het reguliere onderwijs kunnen. Pas als het echt nodig is komt
speciaal onderwijs in beeld.
Wat zijn de
uitgangspunten?
Het kabinet heeft een ontwikkelingskader opgesteld dat bestaat uit de volgende uitgangspunten:
Het kabinet heeft een ontwikkelingskader opgesteld dat bestaat uit de volgende uitgangspunten:
- Het kind
moet centraal staan. Dat betekent dat het aanbod moet worden afgestemd op
de behoeften van elk kind afzonderlijk.
- Passend
Onderwijs houdt in dat een kind, door middel van overleg tussen
schoolbestuur en ouders, op een school wordt geplaatst waar de
mogelijkheden van het kind het meest tot zijn recht kunnen komen. Dat kan
zowel binnen het regulier of het speciaal onderwijs zijn, maar
tussenvormen zijn ook mogelijk.
- De
kwaliteit van het onderwijs goed moet zijn, zodat ouders erop kunnen
vertrouwen dat het onderwijs van goede kwaliteit is.
- Leerkrachten
moeten voldoende bekwaam zijn om Passend Onderwijs in de klas te realiseren.
- Het
zorgaanbod van de school en de jeugdzorg (+AWBZ-zorg) voor kinderen die
ondersteuning nodig hebben moeten goed op elkaar afgestemd zijn.
- Het
proces van indicatiestelling moet minder bureaucratisch en moet meer
handelingsgericht zijn. Dat wil zeggen dat het antwoord moet geven op de
volgende vraag: wat willen we met deze leerling bereiken in het onderwijs
en wat is daarvoor nodig?
- De
middelen die beschikbaar zijn voor zorgleerlingen en die vrijkomen voor de
invoering van Passend Onderwijs dienen hoofdzakelijk ten goede te komen
aan het primaire proces: dus ten behoeve van het werken in de klas.
- Op Rijksniveau dienen de uitgaven voor extra zorg beheersbaar te zijn.
Deze
uitgangspunten zijn leidend bij de invoering van Passend Onderwijs.
Naast deze gevolgen voor kinderen, blijkt ook dat regels binnen de zorgstructuur vaak erg ingewikkeld zijn.
Passend onderwijs kan veranderingen met zich meebrengen voor
leraren en begeleiders. Leerlingen krijgen zo veel mogelijk een
ondersteuningsaanbod binnen het reguliere onderwijs. Het blijft wel mogelijk om
ongeveer 70.000 leerlingen in het (v)so te plaatsen. Een nauwe samenwerking
tussen speciaal en regulier onderwijs en meer gelegenheid voor
professionalisering, biedt leraren mogelijkheden om te kunnen omgaan met
(grotere) verschillen in de klas.
Waarom nodig?
Veel kinderen die extra zorg nodig hebben, vallen tussen het wal en het schip. Het huidige zorgsysteem maakt dat scholen vaak onvoldoende of te laat een passend aanbod kunnen leveren. Teveel kinderen met gedragsproblemen of een handicap komen dan thuis te zitten. Daarnaast zijn scholen die wel onderwijs op met maat brengen vaak ver weg uit de leefomgeving van het kind. Hierdoor raken de leerlingen geïsoleerd van hun eigen omgeving en kunnen ze moeilijk integreren. Door de zorg die rondom het kind word gegeven, wordt het beter op elkaar aangesloten en komt het kind beter tot zijn recht in de maatschappij en in het onderwijs!
Veel kinderen die extra zorg nodig hebben, vallen tussen het wal en het schip. Het huidige zorgsysteem maakt dat scholen vaak onvoldoende of te laat een passend aanbod kunnen leveren. Teveel kinderen met gedragsproblemen of een handicap komen dan thuis te zitten. Daarnaast zijn scholen die wel onderwijs op met maat brengen vaak ver weg uit de leefomgeving van het kind. Hierdoor raken de leerlingen geïsoleerd van hun eigen omgeving en kunnen ze moeilijk integreren. Door de zorg die rondom het kind word gegeven, wordt het beter op elkaar aangesloten en komt het kind beter tot zijn recht in de maatschappij en in het onderwijs!
Naast deze gevolgen voor kinderen, blijkt ook dat regels binnen de zorgstructuur vaak erg ingewikkeld zijn.
Praktijk
In veel regio’s zijn schoolbesturen al gestart met het vormen van passend onderwijs. Een eerste stap is vaak om alle partners met elkaar in gesprek te laten raken. Er moet vooral aandacht gegeven worden aan samenwerkingsverbanden, om te realiseren waar het om gaat bij maatwerk. Naast organisaties als Jeugdzorg, gemeente en Zorg Advies Teams is ook de samenwerking met ouders erg belangrijk.
In veel regio’s zijn schoolbesturen al gestart met het vormen van passend onderwijs. Een eerste stap is vaak om alle partners met elkaar in gesprek te laten raken. Er moet vooral aandacht gegeven worden aan samenwerkingsverbanden, om te realiseren waar het om gaat bij maatwerk. Naast organisaties als Jeugdzorg, gemeente en Zorg Advies Teams is ook de samenwerking met ouders erg belangrijk.
Van een school vraagt het erg veel om op de juiste manier
passend onderwijs te geven. Er wordt
nagedacht over een taakverdeling, en of het nodig is dat het personeel wordt versterkt.
nagedacht over een taakverdeling, en of het nodig is dat het personeel wordt versterkt.
Bronnen:
http://www.passendonderwijs.nl/wat-betekent-het-voor-u/leraren/
http://www.ouders.net/school-en-thuis/passend-onderwijs.html
http://www.leraar24.nl/dossier/2859
http://www.passendonderwijs.nl/wat-betekent-het-voor-u/leraren/
http://www.ouders.net/school-en-thuis/passend-onderwijs.html
http://www.leraar24.nl/dossier/2859
Geen opmerkingen:
Een reactie posten